Mine menn
Zaandam: Uitgeverij Oevers, 2022
203 p.
9789493290143 (paperback)

Het beest in Belle

Zinderend schrijft Victoria Kielland in Mijn mannen over Belle Gunness, een beruchte vrouwelijke serie­moordenaar. Dit is allesbehalve klassieke true crime.

Wie het eerste hoofdstuk van Mijn mannen van de Noorse Victoria Kielland leest, kan niet anders dan in absolute bewondering staan voor de manier waarop zij beschrijft hoe Brynhild, 'zeventien jaar en gloeiend', haar seksualiteit ontdekt en opgaat in de extase met de erfgenaam van de rijke Noorse familie waar zij in 1876 als dienstmeisje werkt. Elke haarscherp geformuleerde zin siddert van de lust en de begeerte. Die gulzige ontdekking van wat zij aanvoelt als pure passie, loopt fout af. Even later zit ze op de boot naar Amerika en gaat ze haar oudere zus achterna. Daar zal zij andere mannen ontmoeten, trouwen, kinderen krijgen en het noodlot ondergaan, onder meer wanneer haar huis afbrandt. En daar zal zij ook beginnen te moorden.

Kielland (37) noemt haar tweede roman haast achteloos een 'literaire fantasie' die ze losjes baseerde op het leven van Belle Gunness (1859-1908), die minstens vijftien en wellicht meer dan veertig mensen vermoordde. Daar waren een paar echtgenoten …Lees verder

Een op waarheid gebaseerde psychologische roman over Belle Gunness, Amerika’s eerste vrouwelijke seriemoordenaar. Zij emigreerde, toen nog Brynhild geheten, eind negentiende eeuw van Noorwegen naar Amerika. Na haar dood werd zij verdacht van ten minste veertien moorden, nadat de lichamen om en nabij haar huis in La Porte, Indiana, werden gevonden. Victoria Kielland schetst een portret van een gebroken geest, over teleurstellingen en afgronden, over wie mag leven en sterven. In talige stijl geschreven. Met name geschikt voor een literaire lezersgroep.Victoria Kielland (1985) is een Noorse auteur. In 2022 won zij de Dobloug-prijs, voor Zweedse en Noorse schrijvers met literair onderscheidend werk.