Arnout Hauben (auteur), Lander Deweer (auteur)
Rond de Noordzee
Arnout Hauben 1976- Lander Deweer
Kalmthout: Polis, 2019
271 pagina's : illustraties
9789463104166 (paperback)

De Belgische televisiemaker Arnout Hauben reisde de Noordzee rond met cameraman Philippe Niklaes en ‘droner’ Ruben Callen. Ruim 5.000 km lopen, varen, fietsen en liften. Hun reis legden ze vast in een tiendelige documentairereeks en dit reisboek met veel mooie foto’s. De drie mannen starten in Brugge, steken Het Kanaal over en trekken langs de kust van Engeland, Schotland en de Shetlandeilanden naar Noorwegen. Daar fietsen ze zuidwaarts, zeilen naar Denemarken en keren via Duitsland en Nederland terug naar huis. Onderweg verzamelen ze verhalen van de kustbewoners. Verhalen uit heden en verleden en van jong en oud: de Engelse Derrick die zijn huis in zee zag verdwijnen, de Noorse Rolf die in de olie-industrie werkte als diepzeeduiker en de Duitse Harry die op Helgoland de wederopbouw meemaakte. Kernachtig opgeschreven verhalen die samen een mooi beeld schetsen van het leven aan de rand van de Noordzee. En met de vele, hoog uit de lucht genomen, foto’s ook een prachtige blik op het hui…Lees verder

Over Arnout Hauben

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door De Chinezen

Arnout Hauben (Leuven, 1976) is een Vlaams televisiemaker en medeoprichter van het productiehuis De chinezen.

Na zijn studie documentaire aan de filmschool Sint-Lukas Brussel startte Arnout Hauben zijn carrière in 1999 bij het productiehuis Woestijnvis. Hij werkte er als regisseur en reporter mee aan programma’s als Man bijt Hond en Meneer Doktoor. Daarnaast regisseerde hij de documentairefilm Geel (2006), over de gelijknamige plaats in de Kempen waar mensen met een mentale beperking harmonieus samenleven met de andere inwoners van het stadje. Deze film won in 2005 de prijs van beste documentaire op het Seagate Foyle Film Festival in Groot-Brittannië en werd in 2006 uitgezonden op de zender Canvas. In 2010 verscheen Hauben voor het eerst zelf voor de camera in het programma Weg naar Compostela waarin hij verslag uitbracht van zijn avontuurlijke voettocht naar het Spaanse bedevaartsoord.